måndag 27 april 2015

Raw food chokladbollar

Jag har precis insätt tjusningen med raw food och först ut i testet av godsaker man kan baka vart chokladbollar. Jag har experimenterat mig fram till ett recept som jag tycker är riktigt mumsigt och som egentligen inte skiljer sig sådär märkbart i smak gentemot vanliga chokladbollar. Hemligheten är egentligen bara att använda så grymma råvaror som möjligt speciellt kakaon, ju finare desto bättre smak. Jag föredrar Renée Voltaires produkter.


Raw food chokladbollar
Ca 15-20 st 
 

Du behöver:
1 matsked kallpressad kokosolja
1/2 dl raw kakao
200 g ekologiska dadlar
1 krm äkta vaniljpulver
2 msk vaniljespresso (funkar även med vanlig espresso) eller vatten.
3 dl havregryn

Topping:
1-2 dl kokosflingor
1-2 dl Raw Cacao Nibs

Gör såhär:
1. Blanda alla ingredienser i en matberedare till en slät massa.
Tips! Det funkar även med mixerstav men börja då med dadlarna (lägg i några åt gången) och kaffet då dadlarna är svåra att mixa då de klumpar ihop sig och lätt fastnar i mixerstaven. Vid behov späd med mer vatten. Detta kan leda till att bollarna blir lite för kladdiga men det brukar bli bra ändå så länge de får stå i kylen eller frysen en stund. Toppingen med kokos eller nibsen brukar även göra bollarna lite fastare.

2. Rullar bollarna i toppingen. Till denna batch använde jag både kokosflingor och raw cacao nibs. Tips! För den som vill ha en lite "vuxnare smak" är nibsen perfekta medan de med kokosflingorna är mer som vanliga bollar. Om man vill kan man även rulla dem i nötter eller gojibär, bara fantasin som sätter gränsen:)

3.  Låt stå i kylskåp ca 1 timma innan servering.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails