lördag 18 oktober 2014

Smulpaj med blåbär, citron och mandelmjöl

Ikväll experimenterade jag lite i köket och gjorde en smulpaj med citron, mandelmjöl och ingefära. Den vart riktigt mumsig faktiskt. Ville testa att göra en smuldeg utan mjöl och hade läst att mandelmjöl kunde vara ett bra alternativ. Jag hade gärna testat att söta den med något annat än socker men det får bli nästa gång då jag inte hade stevia hemma.

Smulpaj:
3 dl mandelmjöl
3/4 strösocker
1/2 matsked malen ingefära
citronzest från en halv citron
125 g smör
2 dl havregryn

Blåbärsmarinad
En nypa socker
Citronsaft från en halv citron
250 g blåbär
1 krydmått malen ingefära

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Blanda ihop blåbär, citronsaft och socker samt ingefära. Låt stå tills bären är mjuka, då har de sugit åt sig tillräckligt av citronen, ingefäran och sockret.
3. Blanda ingredienserna till smulpajjen.
4. Smöra formen (i mitt fall använde jag fyra små formar) häll i blåbären och sedan smuldegen.
5. Ställ in i ugnen och grädda i ca 20 min eller tills den fått färg.
6. Servera med vaniljglass. Klart!

http://photos-g.ak.instagram.com/hphotos-ak-xaf1/10723899_733167840071406_948472550_n.jpg

http://3.bp.blogspot.com/-bi6yv2qZ3us/TzWOjy3wW5I/AAAAAAAAH90/N6TewsiUqSM/s1600/signature2012.png

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Illustration och design
- Jag använder Illustrator CS4, Photoshop CS4 och Promarkers.
- Som redskap använder jag en wacom intous 3.
- Det finns möjlighet för beställningsjobb, skicka bara iväg ett mail till pinkshimmeringprincess@hotmail.com

Foto
- Alla foton som jag fotograferat är tagna med min Nikon D40x med Kitobjektiv Nicon DX 18-55 mm,f/3 5-5,6
- Jag redigerar mina bilder i Photoshop CS4

Allmänt
- Kommentarer som handlar om att lägga till varandra på Bloglovin kommer inte att publiceras
- Kommentarer som gör reklam för något publiceras inte.
- Stötande kommentarer kommer att raderas.
- Ingen av bilderna jag tecknat/fotat får kopieras/tas eller på något sätt användas utan mitt tillstånd.

Du kanske även gillar detta:

Related Posts with Thumbnails